حسابدار به عنوان قلب یک سیستم
قلب انسان چه نقشی در بدن انسان ایفا می کند. قطعا یکی از مهمترین و حیاتی ترین قسمتهای بدن است بطوریکه اگر تمام بدن سالم باشد و لی در قلب مشکلات نارسایی وجود داشته باشد کل سیستم بدن دچار مشکل خواهد شد . بدن انسان و یک سازمان شبیه بهم هستند هر دو سیستماتیک عمل می کنند
سیستم چیست ؟
سیستم یک کل تشکیل شده از اجزاست که هر جزئی وظیفه مشخص و معین دارد که در راستای اهداف سازمان مشغول فعالیت است قطعا اجزا یک سازمان باید اهداف سازمان را دنبال کنند . در این بین ما جزایی داریم که نقش حیاتی تر نسبت به بقیه ایفا می کنند از جمله مغز- قلب ریه – کبد و غیره و اجزایی هم هستند که نقش حیاتی کمتری دارن هرچند هرکدام از اجزا اهمیت خود را دارد و در صورت نبود ان سیستم با مشکلات عمده و جزیی برخورد خواهد کرد .
یک شرکت و یک سازمان هم دقیقا همین طور است دارای قسمتهای مهم و بسیار حیاتی و قسمتهایی با اهمیت کمتر هستند و در این بین واحد مالی و حسابداری دارای اهمیت بوده و نقش حیاتی دارد بطوریکه واحد حسابداری نقش قلب یک سازمان را ایفا می کند به همان اندازه حیاتی به اهمان اندازه مرتبط با همه قسمتها – تقریبا هیچ عضوی در بدن انسان نیست که نتوان ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با قلب را برای ان در نظر گرفت. در یک سازمان هم دقیقا شرایط به همین گونه است بطوریکه حسابداری با تمام قسمتهای سازمان به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در ارتباط است و به همان اندازه کیفیت و کارایی ان در بقیه قسمتهای سازمان نقش اساسی و موثر ایفا می کند .
جایگاه حسابداری در سیستم
در چارت سازمانی یک مجموعه حسابداری و واحد مالی در صدر جدول هستند یعنی بعد از پست مدیریت عامل مدیریت مالی و اداری که در زیر مجموعه ان حسابداری قرار دارد . این یعنی اطلاعات واحد مالی مستقیم به مدیر سازمان ارائه می گردد بدون هیچ واسطه ای .
همانگونه که در چارت های سازمانی فوق مشاهده می کنید بعد از سطح مدیر عامل مدیر مالی و اداری قرار گرفته است و این بر اهمیت نقش این پست اشاره می نماید .
از دلیل دیگری که باید برای اهمیت نقش حسابدار به ان اشاره نمود همین مساله است ارتباط نزدیک با مدیر سازمان –
یک مجموعه باید بداند اطلاعات و کلیه دیتاهای مالی و غیر مالی را به حسابدار شرکت ارائه نماید همانگونه که به مدیریت شرکت ارائه می نماید . تمامی واحدها وظیفه دارند تا گزارش کار خود را در مواعد مقرر به مدیریت ارائه کنند و به همان نسبت وظیفه دارند تا به واحد حسابداری نیز ارائه کنند
یکی از مشکلات سازمان ها از همین جا نشات می گیرد یعنی عدم ارائه اطلاعات کافی و جامع به واحد حسابداری . در واقع اگر حسابدار یک مجموعه از اطلاعات ناقص و نا کارامد برخوردار باشد و نتواند به اطلاعات صریح و کامل دسترسی داشته باشد نمیتواند آنها را پردازش نموده و به مدیریت در وظایف 5 گانه اش کمک نماید و این باعث عدم انجام وظایف مدیریت به طور اثر بخش خواهد شد . و در نهایت به کارایی سیستم و کیفیت وظایف مدیریت آسیب های جدی خواهد زد.